Pepingen start met buurtnetwerk Hoplr en buurtconciërge

Inwoners van Pepingen kunnen voortaan met elkaar in contact staan via het buurtplatform Hoplr. Op dat online, besloten netwerk kunnen inwoners berichten plaatsen en lezen die te maken hebben met het wijk- en buurtleven. Wie minder digitaal vaardig is, kan terecht bij een buurtconciërge. Hiermee geeft het gemeentebestuur verder vorm aan het project Pepingen Buurt.

Schepen van Welzijn Rudi Seghers: “Buren kunnen via dat platform aangeven wat ze voor mekaar kunnen doen. Dit kan gaan over helpen met het gras te maaien, boodschappen te doen, een vraag om iets te lenen of langskomen voor een leuke babbel. Zo nemen buren meteen met de juiste persoon contact op. Het is ook een mooi platform om buurtactiviteiten aan te kondigen. In heel wat gemeenten vallen er heel positieve ervaringen met het platform op te tekenen.”

De gemeente neemt het initiatief om de nodige software aan te kopen maar het platform is helemaal van de inwoners zelf. De gemeente zal Hoplr wel gebruiken om gerichter te communiceren, bijvoorbeeld over wegenwerken, afvalophaling, stroomuitval of wateronderbrekingen. Inwoners kunnen omgekeerd ook berichten delen met het bestuur, maar alleen als ze dat zelf willen.

Rudi Seghers: “Ik wens te benadrukken dat het om een kosteloze en reclamevrije applicatie gaat die niet gebruikt wordt voor commerciële doeleinden. Het platform wordt goed opgevolgd door de medewerkers van Hoplr, zodat het positief en respectvol blijft.”

Hoe starten met Hoplr?

Alle inwoners zullen in de loop van de maand oktober een brief krijgen met een persoonlijke aanmeldcode. Aanmelden is heel eenvoudig en gratis via www.hoplr.be of de mobiele app. Mensen die daarbij graag wat hulp nodig hebben zullen terecht kunnen op onze digiplekken. Bedoeling is om in de loop van de maand november te starten.

Voor de afbakening van een buurt werd geadviseerd om minstens 1.000 adressen te verenigen. Er werd beslist om de 6 deelgemeenten van Pepingen te benaderen als 1 buurt.

Minder digitaal vaardig?

Wie (nog) niet beschikt over digitale vaardigheden, kan terecht bij de buurtconcierge. Deze registreert de vraag en de software matcht het met een aanbieder in de buurt. De lijst met aanbieders bestaat uit buurtbewoners, vrijwilligers en professionelen die op hun beurt ook zelf abonnee kunnen zijn van buurtplatform Hoplr.

“Tijdens het testjaar zal de projectmedewerker Pepingen Buurt en een medewerker van het OCMW instaan voor de rol van buurtconciërge. Op die manier proberen we ook tegemoet te komen aan de vragen van de meest kwetsbare inwoners. Zij zijn het meeste gebaat bij verbinding en nabije hulp voor soms alledaagse dingen. Dat is ook de doelgroep waar we het meest op inzetten via Pepingen Buurt en zorgzame buurten.”

Volg ons op