Ook kruispunt Kestergat wordt verkeersveiliger in 2025
De Vlaamse overheid plant de komende jaren grote investeringen om de N28-Ninoofsesteenweg verder verkeersveilig te maken. Nieuwe riolering, fietspaden en wegdek, maar ook een verkeersveiliger kruispunt Kestergat.
Bij Agentschap Wegen en Verkeer loopt al langer een studie voor de herinrichting van de N28 -Ninoofsesteenweg in Pepingen richting Gooik/Leerbeek en richting Halle. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gaf onlangs een stand van zaken. De plannen voor het projectgebied Pepingen-Gooik staan het verst. De aanvraag voor omgevingsvergunning wordt nog dit jaar verwacht, om te kunnen starten in 2025.
Ondanks de tijdelijke hinder van de werken, is deze grondige update van een belangrijke verbindingsweg een goede zaak: opnieuw een stukje Pepingen dat klaar is voor de toekomst met gescheiden riolering, veilige fietspaden en een volledig nieuw wegdek.
Kruispunt Kestergat
Positief is dat ook kruispunt Kestergat zal aangepakt worden en verkeersveiliger zal worden gemaakt. Eerder legde AWV er na vele vragen van gemeente Pepingen al fietsoversteken aan. De update voorziet o.a. verkeerslichten en duidelijke oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers en zal zo het kruispunt voor alle weggebruikers veiliger worden.
Schoolrouteknelpunten
Voor LVB-Lijst van de Burger primeert verkeersveiligheid, ook op de drukke kruispunten van de N28. AWV vroeg specifiek aan lokale besturen om schoolrouteknelpunten door te geven waar nog geen aanpassingen voor gepland waren.
Gemeente Pepingen schoof eerst het kruispunt met de Eikstraat naar voor (in een zone 70 zonder oversteekplaats), samen met de vraag voor bijkomende punctuele verlichting aan de oversteekplaats aan de school en aan het gemeenteplein. Beide zijn ondertussen gerealiseerd. Ook kruispunt Kestergat werd doorgegeven – opnieuw een groter kruispunt waar veel vervoersmodi (voetgangers, fietsers, wagens) intensief samenkomen. Goed dat ook dit verkeersveiliger zal worden.
Kruispunt Beertstraat
Het kruispunt met de Beertstraat werd niet opgenomen in deze oproep want de aanpassing is al gepland. Het was duidelijk dat dit kon bij de geplande herinrichting van de N28 tussen kruispunt Mong Blok en de grens met Halle (deel 2 van AWV project). Dit is in vergelijking een kleiner kruispunt met een eenrichtingsstraat, in een zone 50. Om de situatie veiliger te maken in afwachting van de werken, bracht AWV er op vraag van gemeente Pepingen eerder al een oversteekplaats en signalisatie aan.